بررسی محصول: سانتافه 2.4 | موتور | یاتاقان متحرک سانتافه

یاتاقان متحرک سانتافه

جهت اطلاع از قیمت تماس بگیرید



یاتاقان نام قطعه‌ای نازک و نیم دایره شکل است که از سایش و اصطکاک بین قطعات موتور جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید که دو نوع مختلف از یاتاقان وجود دارد. نوع اول، یاتاقان ثابت است. یاتاقان ثابت بین محل اتصال پایه‌های نگه‌دارنده موتور و میل لنگ قرار می‌گیرد. نوع دوم یاتاقان‌ها، یاتاقان‌های متحرک نام دارند. این نوع از یاتاقان‌ها بین محل اتصال شاتون و میل لینگ قرار می‌گیرند.

حرکت و اصطکاک این این بخش از موتور بسیار بالا است. زمانی که دور موتور به عنوان مثال روی عدد شش باشد، این یعنی موتور حدود شش هزار دور در دقیقه گردش دارد. به نظر شما در چنین سرعتی، چه بلایی سر قطعات متحرک موتور می‌آید؟ همانطور که می‌دانید، در بخش سیلندر و پیستون، برای کاهش اصطکاک و عدم آسیب بخش‌های فلزی به هم، از روغن موتور استفاده می‌شود.

در مورد یاتاقان نیز همین موضوع صادق است. یعنی برای خنک کردن و از بین بردن اصطکاک، از روغن موتور استفاده می‌شود. به خودی خود سطح بین شاتون، پایه نگه دارنده موتور و همچنین میل لنگ، حتی با روغن آنقدر لغزنده نمی‌شود. به همین دلیل یاتاقان را در بین محل اتصال آنها با هم قرار داده‌اند تا لغزندگی مناسبی را ایجاد کند. در نتیجه می‌توان گفت که یاتاقان به تنهایی توانایی کاهش اصطکاک را ندارد و باید لایه‌ای ضخیم از روغن روی آن وجود داشته باشد. پس یاتاقان تنها بستری مناسب برای لغزندگی روغن را فراهم می‌کند. به همین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که عدم وجود روغن مناسب یا از بین رفتن سطح یاتاقان، باعث رسیدن آسیب جدی به موتور می‌شود.

بازرگانی براتی
عرضه کننده قطعات یدکی انواع کامیون و سواری

محصولات مشابه