ریمپ چیست؟

29 خرداد 1399 |0 نظر

ECU ایسیو، یک رایانه کوچک است که کارکرد موتور را کنترل می کند. سازندگان خودرو از طریق تنظیم نرم افزار ایسیو موتور را تنظیم می کنند. این کار به طور پیش فرض قبل از فرستادن وسیله نقلیه به بازار انجام میشود.

در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی، قوانین و محدودیت ها و کیفیت متفاوت سوخت در نظر گرفته شود که این کار با ریمپ ایسیو امکان پذیر است. ریمپ می تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت سوخت کشورهای مختلف سازگار کند، بنابراین بعد از ریمپ مصرف سوخت کاملا بهینه شده و کاهش خواهد داشت ، شتاب خودرو بهتر می شود و ناک هم رفع می گردد.

ریمپ ایسیو چگونه کار می کند؟
ریمپ ایسیو جایگزین نرم افزار اصلی ایسیو می گردد. برنامه اصلی خودرو به صورت کلی و بر اساس نیاز مشتری مورد بازنگری قرار میگیرد. نرم افزار ایسیو برای دستیابی به حداکثر راندمان تغییر پیدا می کند که این کار با عنوان ریمپ ایسیو شناخته می شود. مپ ایسیو موتور خودرو را کنترل می کند و ریمپ پارامتر های اصلاح شده ایسیو می باشد که مورد بازنگری قرار گرفته است. هنگامی که ماشین شما ریمپ می شود می شود، نرم افزار تنظیم شده به پورت OBD وصل می شود و سپس مپ خودرو را با نسخه جدید (ریمپ ایسیو) تغییر می دهد تا عملکرد موتور را افزایش دهد. توانایی فلش به طور مستقیم از طریق OBD باعث شده است که صنعت ریمپ ایسیو به طور چشمگیری جهش پیدا کند.

چیپ تیونینگ چیست؟
چیپ تیونینگ به معنای ساده یعنی تغییر نرم افزاری بر روی تراشه (chip) اصلی ایسیو موتور.

این کار با برداشت تراشه (EPROM) از روی برد ایسیو و پروگرام کردن چیپ بر روی BENCH انجام می گیرد.

ریمپ چه تاثیری بر روی خودرو دارد؟
با تغییر ریمپ موتور و ریمپ ایسیو هم توان خروجی بیشتری از موتور گرفت و هم کاهش مصرف سوخت.

فرض کنید که شما نیاز به شتاب گیری خودرو دارید. معمولا زمانی که دریچه گاز به طور کامل باز می گردد و دور موتور بالا می رود. در ریمپ، پارامتر های سوخت و جرقه را فقط در دورهای بالا و زمان شتابگیری تغییر داد و در ناحیه دور آرام و حالت کروز تغییری در سوخت و افزایش پارامتر ها نداشت.

تمامی پارامتر های عملکردی ایسیو در جدول های جداگانه ای وجود دارد که میتوان این پارامترها را جداگانه تغییر داد. کاراکال تیونینگ با تکیه بردستاوردهای علمی توانایی تغییر تمامی این پارامترهای کنترلی موتور را دارد.

کاراکال تیونینگ با تغییر در جداول سوخت وجرقه می تواند افزایش قدرت موتور چشمگیری برای شما به ارمغان بیاورد.

تغییر جداول سیستم متغییر منیفولد ورودی: با هدف تغییر جریان گردابه وچرخشی در دورهای مختلف موتور.
تغییر نواحی مختلف جداول توربو و spool mode :برای کاهش تاخیر توربو (lag) و وارد شدن زودتر توربو به زیر بوست.
رفع تاخیر پدال گاز (کپ دریچه گاز) بعد از ریمپ ایسیو: با بازنگری جداول مربوط به پدال گاز و دریچه گاز و انجام ریمپ ایسیو تاخیر دریچه گاز به طور چشمگیری کاهش یافته و رانندگی را برای راننده لذت بخش می کند.

تغییر در عملکرد دمای فن: در مناطق آب و هوایی گرم، بالا رفتن دمای موتور باعث خرابی موتور و سوختن واشر سر سیلندر می گردد. شرکت کاراکال تیونینگ با تغییر نقطه عملکرد فن مایع خنک کننده می تواند دمای خودرو را در حد ایده ال نگه دارد تا از آسیب های جدی وارد به موتور جلو گیری کند.
رفع محدودیت سرعت توسط ریمپ ایسیو: در خودرو های جدید به دلیل مسائل ایمنی به خصوص با توجه به استاندارد های خودرو و شرایط جاده ای هر کشوری محدودیت سرعت اعمال می گردد. با توجه به اینکه بعضی از علاقه مندان تمایل به افزایش سرعت و شرکت در بعضی از مسابقات را دارند. شرکت کاراکال تیونینگ این موضوع را به طور کامل می تواند رفع کند.
افزایش کاتاف با ریمپ ایسیو : افزایش کاتاف نیز تا هر محدوده ای قابل انجام می باشد اما شرکت کاراکال تیونینگ افزایش دور را نیز درمحدوده ایمنی انجام می دهد. به درخواست مشتری کاتاف تا دور بالاتر امکان پذیر می باشد اما نکته قابل توجه این است که افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی هیچ تاثیری در توان خروجی موتور ندارد.
تغییر جداول مربوط به گشتاور: تغییر جداول گشتاور نیز با ریمپ ایسیو امکان پذیر می باشد که کاراکال تیونینگ با تخصص کامل بر روی این جداول لیمتر قادر به انجام ریمپ و تغییرات می باشد.
حذف سنسور اکسیژن دوم: در موتورهایی که مجهز به کلیه لوازمافتر مارکت هستند و برای مسابقه ستاپ شده اند به علت تغییرات گسترده و متفاوت بودن نسبت سوخت به مقدار زیاد،سنسور اکسیژن توانایی اندازه گیری مقداری را در محدوده مجاز نداشته و به همین علت شرکت کاراکال سنسور اکسیژن را از حلقه کنترلی خارج نموده و سیستم را OPEN LOOP می کند.
ریمپ با سوخت E85 ( اتانول): شرکت کاراکال این افتخار را دارد تا با قهرمانان نامی ایران در مسابقات سرعت و درگ همکاری داشته وبا استفاده از ستاپ ویژه و ریمپ بسیار حرفه ای با سوخت هایی نظیر C16 یا الکل حداکثر توان موتور را برای این عزیزان به ارمغان بیاورد. با تغییرات اساسی در جداول سوخت و جرقه موتور توانایی تغییر سوخت موتور از بنزین به E85 (۸۵% الکل – ۱۵ % بنزین ) را دارد. به علت اکتان بالای الکل (۱۱۶) و خاصیت خنک بودن آن حداکثر راندمان حاصل می گردد.

چرا کمپانی های خودروسازی ریمپ ecu انجام نمی دهند؟
سوالی که در ذهن بسیاری بوجود می آید این است که با وجود فواید ریمپ برای خودرو، چرا کمپانی ها از همان ابتدا این کارها را روی ecu اعمال نمی کنند؟

در وهله اول باید بگوییم که خودروسازها ملزم به رعایت استانداردهایی مانند آلایندگی و مصرف سوخت هستند. همچنین خودروسازها، تمامی خودروها را با شرایط یکسان به صورت انبوه می سازند بدون این که شرایط آب و هوایی مختلف را در نظر بگیرند. معمولا سخت ترین شرایطی که خودرو می تواند در آن قرار بگیرد، بعنوان استاندارد، روی تمامی خودروها اعمال می شود. بنابراین اگر افراد خودرو را با بنزین کیفیت پایین سوخت گیری کنند، ecu باید طوری برنامه ریزی شده باشد که به موتور آسیبی وارد نشود.

کمپانی، خودرو را طوری برنامه ریزی می کند که آوانس جرقه زنی در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد و افزایش دمای احتراق دچار ناک نشود، همچنین خودرو باید در دمای منفی ۲۰ درجه هم به درستی کار کند.

نکته مهم دیگر این که کمپانی ها به منظور افزایش طول عمر موتور خودرو و استفاده نادرست برخی رانندگان از خودرو، مجبور به محدود کردن موتور در برخی موارد هستند. بعنوان مثال موتور ef7 توربو شارژ در روی خودرو سورن توربو و دناپلاس به کار رفته در مرکز تحقیقات ایران خودرو، ۱۷۰ اسب بخار توان خروجی داشته است اما به دلیل افزایش عمر موتور و سازگاری به هر نوع بنزین و کاهش آلایندگی تا ۱۵۰ اسب بخار محدود شده است.

در ریمپ سورن توربو و دناپلاس، حداکثر قدرت موتور به دست می آید. باید در نظر داشت به صورت مستمر و همیشگی نباید از حداکثر توان موتور استفاده کرد.

 

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟