اهمیت انبارداری برای کسب و کار فروش لوازم یدکی

26 آبان 1399 |0 نظر

در یک کسب و کار فروش لوازم یدکی، بخش انبارداری اهمیت زیادی برای سودآوری کسب و کار دارد. سازماندهی اشتباه به معنای این است که کارکنان نتوانند اقلام مورد نیاز را در زمانی که به آن نیاز دارند پیدا نکنند. هم‌چنین یک رابطه‌ی مستقیم با موجودی‌های نادرست، کمبود موجودی‌های غیرمنتظره و شلوغی بیش از حد فضا یا استفاده‌ی نادرست از آن وجود دارد.

اگر سازماندهی نامناسب انبار، بیماری است که کسب و کار فروش لوازم یدکی از آن رنج می‌برد، ‌یک سیستم انبار بهبود یافته درمان آن است. مزایای پیاده‌سازی یک سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفته بسیار است،‌ که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
نیروی کار مولد و کارآمدتر
هزینه‌های موجودی پایین‌تر
فرآیند صورت برداری سریع‌تر و آسان‌تر از موجودی
انتخاب سریع‌تر قطعه‌ها
استفاده‌ی بهبود یافته از فضای موجود
داشتن انباری مرتب و حرفه‌ای

تهیه‌ی موجودی از انتخاب‌ها
به‌طور کلی، سه نوع سیستم انبارداری وجود دارد که مدیر انبار لوازم یدکی باید مد نظر قرار دهد:‌ معمولی، خودکار و با چگالی بالا.
انبارداری معمولی،‌ با اجزای اصلی شامل قفسه‌بندی، تاقچه، سطل، یا برخی از انواع این عناصر برای اقلام بسیار بزرگ و اقلامی که کم حرکتند مناسب‌تر هستند. مقادیر زیادی از محصولات که نیازی به دسترسی روزانه ندارند و یا به صورت عمده ذخیره و توزیع می‌شوند، نمونه‌هایی از اقلامی هستند که برای انبارهای معمولی مناسبند. اقلام بزرگ‌تر و حجیم مانند باتری، و تایر معمولا به این شیوه انبار می‌شوند. 

انبارداری خودکار و سیستم‌های بازیابی
این دسته شامل قفسه گردان عمودی و سیستم‌های بالابر و نرم‌افزار کنترل است. این سیستم‌ها،‌ اقلام بسیاری را در یک جای نسبتا کوچک، به‌ویژه سیستم‌های عمودی در خود جای می‌دهند. سیستم‌های عمودی هم‌چنین دسترسی امنیتی استثنایی ارائه می‌دهند، بنابراین برای ذخیره سازی اقلام باارزش و یا اقلامی که دسترسی محدودی دارند مناسب می‌باشند. اما سیستم‌های عمودی گران هستند و می‌توانند برچسب قیمت نگهداری بالایی داشته باشند. این سیستم‌ها،‌ ماشین‌هایی با قطعات متحرک هستند و قفسه گردان‌ها نیاز به جریان وزن دقیقا متوازن دارند،‌ بنابراین مطابق با ماهیت‌شان، پتانسیل شکسته شدن را دارند.

گزینه‌های ترکیبی انبارداری
انبارداری معمولی و با چگالی بالا می‌تواند به صورت انباشتن بر روی هم یا در اشکوب‌های کوتاه استفاده شود تا در عین حال که حداکثر استفاده را از فضای انبار می‌بریم، از ارتفاع کامل یک اتاق هم بهره ببریم. این امر نسبت به ساخت یک طبقه‌ی اضافی نسبتا ارزان‌تر است.
تمام این سیستم‌ها، از قفسه‌بندی معمولی تا پیشرفته‌ترین سیستم با چگالی بالا، زمانی بسیار موثر و کارآمد هستند که با نوعی از سیستم‌های نرم‌افزاری یکپارچه ترکیب شوند. امروزه نرم‌افزار یک کار استثنایی در مدیریت انبار و تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌باشد؛ هر دو به پیش‌بینی نیازهای آینده کمک می‌کنند.
در بخش لوازم یدکی می‌توان از یک سیستم ذخیره‌ی مدولار استفاده کرد که محلی برای ردیف گسترده‌ای از قطعات می‌باشد‌، مثل فیلترهای هوا، چراغ‌های جلو، لامپ، لنز، واشر و اجزای ترمز که همه را در کشوها و قفسه‌های مجاور قرار می‌دهند و اقلام سنگین‌تر مثل روغن ترمز فله ای، و ضدیخ و موتورهای گرمایی را بر روی سینی‌های متحرک قرار می‌دهند. زیبایی شناسی هم برای فروشندگان ماشین‌های مدرن بسیار مهم است، زیرا مشتری دید باز و روشنی به هر دو قسمت قطعه و خدمات دارد.

انبارداری با چگالی بالا
این یک راه‌حل ایده‌آل برای ذخیره‌ی اقلام از سایز متوسط تا کوچک می‌باشد. در این دسته ما در خصوص کابینت‌های مدولار کشودار ذخیره‌سازی،‌ کابینت‌های سیار و سایر سیستم‌ها که از ویژگی‌ آن‌ها کشوهای قابل تقسیم به عنوان محور کانونی می باشد،‌ صحبت می‌کنیم. ذخیره‌سازی با چگالی بالا یک راه‌حل کامل برای نابسامانی بخش لوازم یدکی است. هم‌چنین ذخیره‌سازی با چگالی بالا با روش بهره‌گیری از سیستم‌های خودکار مقرون به صرفه‌تر می‌باشد و به‌طور خلاصه، موثرترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه است.

از اول درست شروع کنید
راه‌اندازی درست سیستم انبارداری از همان آغاز بسیار مهم است.‌حتی پیچیده‌ترین نرم‌افزاها و سیستم‌های لیست کردن موجودی هم براساس این اصل است که بدانیم یک کالا را کجا می‌توان یافت و بازگرداند. برنامه‌ریزی فضای انبار، چه توسط کارکنان خودتان یا کمک مشاوران انبارداری یا خود تولید کنندگان باشد، اولین گام ضروری است.

قدرت کشو
همان‌طور که قبلا ذکر شد، بهترین راه‌کارهای یک انبارداری با چگالی بالا،‌ بخش بخش بودن طراحی است که این امکان را می‌دهد تا اجزا را دقیقا با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، این طراحی می‌تواند شامل کابینت‌هایی با ارتفاع و عرض‌های مختلف باشد که ترکیبی از کشوها با ارتفاع‌های مختلف است. حالت پارتیشن بندی این سیستم‌ها نه تنها امکان ذخیره‌سازی تنظیم شده را فراهم می سازد،‌ بلکه قطعات قابل تعویض آن، قابلیت انعطاف برای تغییر و رشد در آینده را دارند.
سیستم‌های پارتیشن‌دار ذخیره‌سازی با چگالی بالا در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف می‌باشند. می‌توانید واحدهای دیواری مختلف که کشوها، قفسه‌ها و حتی سینی‌های متحرک که دسترسی به آن‌ها ساده‌تر است و برای ذخیره‌سازی اقلام سنگین وزن مناسب می‌باشند را با هم ترکیب کنید. این واحدها امکان ذخیره‌‌سازی اقلام بزرگ، متوسط و کوچک را با هم می‌دهند؛ ذخیره‌سازی می‌تواند براساس نیاز و استفاده باشد تا صرفا براساس اندازه‌ی کالا.

همه چیز در مورد کشو
قلب یک انبارداری با چگالی بالا، کشو است و تمام کشوها نباید شکل هم ساخته شوند. کشوهای چگالی‌ بالا، بهترین استفاده را از ظرفیت کرده و در عین حال دسترسی راحت و مستقیم به تمام قطعات و سایر اقلام ذخیره شده را فراهم می‌آورند. این کشوها باید قادر به تحمل وزن زیاد باشند‌. برخی کشوها تا 220 کیلوگرم ظرفیت بار دارند. حتی با این ظرفیت بار،‌ باید 100% عرضه شود و امکان استفاده از هر سانتی‌متر از فضای آن و دسترسی راحت وجود داشته باشد. به دنبال کشوهایی باشید که دارای دیواره‌های کناری و پشتی با ارتفاع کامل باشند، به طوری‌که ارتفاع و هم‌چنین عرض و عمق برای ذخیره‌‌سازی در دسترس باشند.
دادن یک «خانه» به هر نوع از لوازم یدکی برای عملکرد بهتر بخش انبار لوازم یدکی ضروری است. کشوهایی که به راحتی قابل تقسیم به بخش یا محفظه‌ها هستند، ‌امکان جداسازی قطعات انفرادی را فراهم می‌سازند. بهترین نوع کشوها امکان شناسایی آسان محتویات محفظه،‌ که دارای برچسب بارکد هستند را می‌دهند. به منظور درک بهتر مزایای استفاده از انبارداری (ذخیره‌ سازی) با چگالی بالا،‌ آن را با جایگزین قفسه‌های معمولی مقایسه کنید.
ذخیره‌سازی در کشو با چگالی بالا امکان استفاده از تمام فضای در دسترس را می‌دهد و فضای کف را آزاد می‌سازد؛ از سوی دیگر، قفسه‌بندی معمولی می‌تواند تا 80% از فضا را هدر دهد و در عین حال فضای کف را هم اشغال کند. کشوهایی که کاملا باز می‌شوند، که یک جزء مهم در سیستم انبارداری با چگالی بالا هستند، دسترسی کامل و راحت را فراهم می‌کنند. دیدن و دسترسی به سطوح بالا و عقب قفسه‌های معمولی سخت است و اغلب استفاده نشده باقی می‌مانند. اغلب اقلام بر روی قفسه‌ها انباشته شده و بازیابی آن‌ها سخت و از دست دادن آن‌ها آسان است. کنترل موجودی در انباری که به محفظه‌هایی تقسیم شده آسان است، زیرا دید واضحی وجود دارد. قفسه‌بندی محل دقیق قطعات را مشخص نمی‌سازد.

منبع : Listaintl

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟