آشنایی با سنسور فشار روغن و علائم خرابی آن !

23 تــیر 1400 |0 نظر

سنسور روغن با توجه به نوع و مدل موتور در محل مناسب تعبیه شده است که معمولا در یکی از بلوک‌های سیلندر موتور یا کنار فیلتر روغن قرار دارد. به‌طور کلی سنسور، مقدار فشار روغن را با فشنگ‌های دیزلی مخصوص می‌خواند. لازم به ذکر است که برخی از سنسورها به اعمال ولتاژ تغذیه نیاز دارند و برخی فقط یک مقدار مقاومتی مشخص به خروجی می‌دهند.

گاهی اوقات سنسورهای فشار روغن با خرابی مواجه می‌شوند یا به دلایلی فشار روغن موتور کاهش می‌یابد که در چنین شرایطی باید به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کرد تا به خطا‌یابی و رفع عیب افت فشار روغن اقدام کرد.

سنسور فشار روغن چیست؟
سنسور تشخیص فشار روغن موتور از جمله تجهیزات حفاظتی به‌حساب می‌آید که با قرارگیری در مسیر شریان عبوری روغن موتور که به وسیله پمپ روغن کشیده می‌شود و به سر سیلندر موتور وارد شده بسته می‌شود و در نهایت به وسیله سوراخ کوچکی که روی سنسورهای روغن وجود دارد، وارد آن شده و فشار روغن توسط فشنگ‌های دیزلی مخصوص اندازه‌گیری خواهد شد. بر روی این سنسورها یک کنتاکت محافظ از جنس لاستیک قابل ارتجاع وجود دارد که به نسبت فشار روغن حرکت می‌کند و زمانی‌که فشار روغن از حدی که بر روی سنسور تنظیم شده است، کمتر شود، این کنتاکت عمل کرده و چراغ اخطار پشت فرمان با نماد ECU روشن می‌شود تا راننده خودرو از افت فشار روغن مطلع شده و سریعا به خاموش کردن موتور خودرو اقدام کند؛ زیرا در صورت افت بیش از حد فشار روغن، موتور خودرو در یک بازه زمانی کوتاه می‌سوزد.

چه دلایلی باعث کم شدن فشار روغن می‌گردد؟
بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که دلیل کم بودن فشار روغن موتور چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که موارد مختلفی در کاهش فشار روغن تاثیرگذار هستند که عبارتند از:

خرابی پمپ روغن
استفاده از روغن موتور نامناسب (این مورد ممکن است منجر به افزایش فشار روغن هم شود)
داغ شدن بیش از حد روغن

مقدار فشار روغن در موتور خودرو‌ها چقدر است؟
فاکتورهای مختلفی در مقدار فشار روغن نشان داده شده توسط آمپر یا گیج روغن موثر هستند که میزان این فشار با توجه به نوع، ساختار موتور، نوع روغن و سردی یا گرمی آن متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی مقدار فشار روغن در موتورهای کوچک و بزرگ بین 2 تا 10 بار متفاوت است. لازم به ذکر است که در ابتدای روشن شدن موتور، فشار روغن در بالاترین میزان خود است و پس از گرم شدن روغن، فشار آن کاهش می‌یابد که سنسور فشار روغن وظیفه اندازه‌گیری فشار روغن و حفاظت از خرابی موتور را برعهده دارد.

علائم خرابی سنسور فشار روغن
با توجه به احتمال سوختن موتور خودرو در صورت افت بیش از حد فشار روغن، آگاهی از طریقه خطایابی و رفع عیب افت فشار روغن برای رانندگان بسیار حائز اهمیت است. بدون تردید با روشن شدن چراغ روغن یا افت فشار یا افزایش بی‌سابقه فشار روغن در نمایشگرهای درجه‌ای، باید سریعا خودرو را خاموش کرد و به بررسی بروز این عیب پرداخت. در چنین مواقعی باید سطح، کیفیت، چسبندگی، روانی و ویسکوزیته روغن را با گیج روغن چک کرد.

همچنین باید پمپ روغن، خنک‌کن روغن و سنسور روغن را چک کنید که برای تست سنسور روغن، می‌توانید سنسور را کمی شل کرده و با زدن یک استارت به موتور از سالم بودن آن مطمئن شوید که اگر از کنار سنسور، روغن بیرون زد یعنی سنسور خراب است؛ در غیر اینصورت موارد دیگر چون خنک‌کن، فیلتر روغن و … خراب هستند. در زمان افت فشار روغن، می‌توانید سیم‌کشی سنسور را بررسی کنید. به‌طور کلی از علائم خرابی سنسور فشار روغن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روشن شدن چراغ اخطار روغن در صفحه پشت آمپر
روشن و خاموش شدن چراغ روغن در دور بالا

در این مطلب سعی کردیم تا به معرفی سنسور روغن موتور خودرو و وظیفه آن بپردازیم و دلایل کاهش فشار روغن را بیان کنیم؛ زیرا افت فشار روغن ممکن است به سوختن موتور خودرو منجر شود. رانندگان خودرو در صورت مشاهده روشن شدن چراغ اخطار پشت فرمان با نماد ECU باید سریعا خودرو را خاموش کرده و به عیب‌یابی اقدام کنند؛ از این‌رو توصیه می‌کنیم به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کرده و به رفع مشکل اقدام کنید تا متحمل خسارت زیادی نشوید.

مقاله  فوق از سایت turboyadak.com  اقتباس شده است.

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟