مقایسه کشنده های اکتروس و FH16

17 تــیر 1400 |0 نظر

مرسدس بنز اکتروس که لقب کامیون سال 2012 را به خود اختصاص داد، این بار با طیف وسیعی از امکانات پا به میدان گذاشته است تا قدرت دیرینه و مهندسی بدون نقص آلمانی ها را به رخ رقبا بکشد. اکتروس جدید با 5 کابین مختلف ارائه می شود که بسته به نوع کاربری، مالک می تواند گزینه مورد نیاز خود را انتخاب کند.

کابین موسوم به GigaSpace دارای 2.13 متر فضای سر در داخل و 50 لیتر حجم بیش تر از کابین MegaSpace است. این کشنده جدید مجهز به موتور توربودیزل 12.8 لیتری می باشد که توانایی تولید 510 اسب بخار نیرو را دارد. گیربکس موسوم به Powershift 3 که 12 سرعته است، به خوبی از پس این جثه بزرگ برمی آید. در داخل کابین نیز با لیست کاملی از امکانات رفاهی مواجه می شوید که از میان آن ها می توان به: دو تخت خواب بزرگ که با استفاده از فلز کروم و آلومینیوم در برخی از قسمت ها، علاوه بر راحتی، زیبا نیز هستند، در کنار مواردی از قبیل یخچال داخل کابین، صندلی قابل تنظیم در چند جهت، غربیلک فرمان با دکمه های کنترلی، نورپردازی LED داخل کابین، تهویه مطبوع، محل قرارگیری نوت بوک، میزهای تاشو، بلوتوث، شارژر موبایل و رادیو و پخش سی دی اشاره کرد.

قیمت پایه این اکتروس جدید 82,652 پوند انگلیس می باشد که مبلغ آپشن های سفارشی نیز به قیمت پایه افزوده می شود. ریتاردر به مبلغ 3,719 پوند، صندلی راننده مجهز به تهویه 452 پوند، تهویه مطبوع اتوماتیک 2,052 پوند، بادگیر 3,480 پوند، مسیریاب ماهواره ای 963 پوند، چراخ های زنون 793 پوند و رینگ های آلومینیومی 2,366 پوند، در لیست امکاناتی می باشند که با پرداخت مبلغ اضافی قابل سفارش هستند.

کابین GigaSpace بزرگ تر از سایر کابین ها می باشد که برای ورود به داخل آن باید 4 پله را زیر پا بگذارید. کیفیت بالای کابین به وضوح مشهود است. محفظه های نگهداری وسائل بسیار جادار است و با در نظر گرفتن مسطح بودن کف کابین، به راحتی می توان از حداقل فضا استفاده بهینه کرد. در بالای تخت نیز ساعت، چراغ مطالعه، دکمه های تهویه مطبوع و لوازم رفاهی دیگری به چشم می خورد. تودوزی به رنگ بژ کمی برای نظافت، راننده را دچار مشکل می کند ولی نمای زیبایی به کابین می دهد. صندلی های مرسدس بنز بدن را به خوبی در خود جای داده و حفاظت می کند.

نمایشگر راننده با رزولوشن بالا به راحتی قابل استفاده می باشد و سیستم تهویه مطبوع و بخاری درجا نیز از طریق دکمه های روی کنسول وسط در دسترس راننده می باشند. ریزه کاری های زیادی در این کشنده وجود دارد که بسیار کاربردی هستند و از میان آن ها می توان به میزهای کشویی و قفسه های مختلف داشبورد اشاره کرد. آفتاب گیر نیز به راحتی توسط یک دکمه بالا و پایین می رود.

در مقابل ولوو FH16 را می بینیم که جایگاه خوبی در میان کشنده ها دارد. این کامیون موفق با این که بارها فیس لیفت شده، همچنان اصالت خود را حفظ نموده است. بزرگ ترین مدرک که جدید بودن این ولوو را گواهی می کند ستون کنار شیشه جلو (ستون A) است که حالت عمودتری گرفته است. البته تمام تغیرات به همین مورد ختم نمی شود و موارد دیگری نیز دستخوش تغییر گردیده اند که از مهم ترین آن ها می توان به افزایش فضای کلی داخل کابین اشاره کرد که این مورد مدیون طراحی جدید است.

این درحالی است که نام گذاری کابین های مختلف این کشنده مانند سابق می باشد و حجم کلی آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال کابین موسوم به Globetrotter جدید به بزرگی Globetrotter XL قدیمی می باشد. موتور توبودیزل این کشنده 16.1 لیتری با توان تولید 750 اسب بخار نیرو است. گیربکس نیز 12 سرعته با کد AT03512D است که بسیار کارآمد و دقیق است. کابین Globetrotter XL با پکیج مخصوص راننده مجهز به یک تخت خواب، مایکروویو، تلویزیون LCD، یخچال داخل کابین و کیت تجهیزات امدادی و حفاظتی می باشد.

قیمت پایه این کامیون 132,540 پوند می باشد که با سفارش امکانات رفاهی اضافی، قیمت هریک از آن ها به مبلغ پایه افزوده می شود. پکیج امکانات رفاهی موسوم به Drive 16+ با قیمت 700 پوند، یک تخت خواب به اضافه پکیج لوازم زندگی 3,600 پوند، کیت بادگیر 1,650 پوند، ترمز موتور ولوو پلاس 1,950 پوند و رینگ های آلومینیومی 2,800 پوند از جمله امکانات قابل سفارش برای این سوئدی کهنه کار است.

در داخل کشنده ولوو که مدل Special Edition این کابین است، امکانات رفاهی و کاربردی بسیاری به چشم می خورد. ورود به کابین از طریق 3 پله امکان پذیر است. درب راننده که شعاع باز شدن آن کم تر از حد انتظار است، ورود فردی با عرض شانه پهن تر را کمی با مشکل مواجه می کند. موقعیت قرارگیری در صندلی راننده با هرجثه ای که باشید خوب و بسیار راحت است. طراحی داشبورد ساده و کاربردی است و صفحه نمایش راننده اطلاعات را بسیار واضح و خوانا به نمایش می گذارد. استفاده از موس روی غربیلک فرمان نیاز به کمی زمان دارد تا به آن عادت کنید ولی بسیار کاربردی و مفید است و البته نباید از ترمز الکترونیکی که برای اولین بار بر روی یک کامیون نصب شده است غافل شد.

در کابین این کشنده که تنها یک تخت خواب دارد، از حداقل فضا استفاده بهینه گردیده است. البته در فضای کف، سوئدی ها به اندازه کافی سخاوت به خرج نداده و اگر پای شما برهنه باشد، باید به برخورد انگشت شصت خود به اطراف کمی عادت کنید! 

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟