کالیپر ترمز

22 اردیبهشت 1399 |0 نظر

 

کالیپر ترمز چیست
کالیپر ترمز برای جلوگیری از صدمه به خودروی شما ضروری است و مسلماً یکی از مهمترین قطعات ترمز خودرو است. به هر حال امروزه بیشتر خودروها دارای ترمز دیسکی هستند ، حداقل برای چرخ های جلو. اما بسیاری از ماشین ها و کامیون ها در حال حاضر از ترمزهای دیسک نیز استفاده می کنند. در سیستم ترمز دیسک چرخ های اتومبیل به دیسک های فلزی یا روتور وصل می شوند که به همراه چرخ ها می چرخند. کار کالیپر این است که چرخ های خودرو را با ایجاد اصطکاک با روتورها کند کند.

کالیپر ترمز مانند گیره روی روتور قرار می گیرد. در داخل هر کالیپر یک جفت صفحه فلزی وجود دارد که به مواد اصطکاکی وصل شده است – به اینها لنت های ترمز گفته می شود. لنت های ترمز عایق در قسمت بیرونی روتورها (به سمت جلو) و لنت های ترمز ورودی در قسمت داخلی (به سمت وسیله نقلیه) قرار دارند. هنگامی که روی پدال ترمز فشار میدهید ، روغن ترمز از سیلندر اصلی فشار هیدرولیکی را روی یک یا چند پیستون موجود در کالیپر ایجاد می کند و پدها را در مقابل روتور قرار میدهد . لنت های ترمز دارای سطوح اصطکاک بالایی هستند و برای کاهش سرعت روتور یا حتی متوقف کردن کامل آن عمل می کنند. هنگامی که روتور کند می شود یا متوقف می شود ، چرخ نیز چنین می کند ، زیرا آنها به یکدیگر متصل هستند. حال که می دانید کالیپر ترمز چیست بیایید کارایی و زمان تعویض آن را بررسی کنیم.

دستگاه کالیپر ترمز چه کاری انجام می دهد؟
خلاصه اینکه ، کالیپرهای ترمز شما مسکن لنت های ترمز شما هستند. هنگامی که به پدال ترمز فشار وارد می کنید ،روغن ترمز را از طریق خطوطی که یک پیستون را در کالپیپر سوار می کند، مجبور می کند تا لنت ها را در مقابل روتورها قرار دهد. به این ترتیب وسیله نقلیه شما کند می شود زیرا نیرو از کالیپر و پد روی روتور سرعت چرخش چرخ را کندتر می کند ، در واقع سرعت وسیله نقلیه شما را پایین می آورد. برای اینکه ترمزهای شما به درستی کار کنند ، برای کارآمدی بیشتر همه قطعات خودرو باید در شرایط خوبی قرار داشته باشند.

انواع کالیپر ترمز
کالیپر ترمز چیست ؟

انواع کالیپر ترمز
دو نوع اصلی از کالیپرها وجود دارد : کالپیپرهای شناور (یا کشویی) و دستگاه های ثابت. کالیپرهای شناور نسبت به روتور در داخل و خارج حرکت می کنند و یک یا دو پیستون فقط در قسمت ورودی روتور دارند. این پیستون هنگام اعمال ترمز، به کلیه کالیپر فشار می آورد و اصطکاک را از روی لنت های ترمز در دو طرف روتور ایجاد می کند. همانطور که از نام آن برمی آید ، کالیپر های ثابت حرکت نمی کنند بلکه پیستون هایی را در طرف های روتور قرار داده اند. کالیپرهای ثابت معمولاً برای عملکردشان ترجیح داده می شوند ، اما از نوع شناور گران تر هستند. برخی از دستگاه های کالیپر ثابت با کارایی بالا دارای دو یا چند جفت پیستون هستند که در هر طرف روتور مرتب شده اند، بعضی از آنها تقریباً شش جفت دارند.

علائم خراب شدن کالیپر ترمز؟
تشخیص ترمز خراب همیشه مشکل است. فشار ترمز نشانه خوبی است که این درحالی است که لنت های شما خراب است. با این حال ، چگونه می توانید بگویید که این کالیپر است که خراب است؟ در واقع دو علامت وجود دارد که می تواند به شما بگوید کالیپر ترمز شما خراب است:

نشت روغن ترمز: از آنجا که روغن ترمز برای کمک به گیره و فشار دادن پد ترمز به روتور به داخل کالیپر شما فشار می آورد ، هرگونه نشانه ای از نشتی روغن ترمز می تواند به معنای این باشد که کالیپر مشکل دارد ، که می تواند بر توانایی کلی ترمز تأثیر بگذارد.

وسیله نقلیه به سمت جلو کشیده می شود : هنگامی که وسیله نقلیه شما و سیستم ترمز در معرض گرمای شدید قرار دارد می تواند منجر به چسبیدگی پیستون شود. فرمان وسیله نقلیه در زمان ترمز به یک سمت کشیده میشود ، بنابراین اگر متوجه کشیدن لاستیک های خود شدید ، باید کالیپر را بررسی کنید.

صداهای غیرمعمول : شنیدن صداهای عجیب و غریب که از وسیله نقلیه شما ناشی می شود . اگر سر و صدا با الگوهای ترمز شما ارتباط دارد ، می تواند یک کالیپر ترمز شل یا چسبیده باشد.

چند بار نیاز به تعویض دستگاه های ترمز دارید؟
تعمیر و نگهداری کالیپر ترمز

قطعات تعویضی زیادی وجود دارد که باید طی این سال ها عوض کنید و قطعه جدید را جایگزین کنید و مطمئناً کالیپر ترمز یکی از آنهاست. در حالی که کالیپر ساخته شده است تا قوی و با دوام باشد ، چند فاکتور وجود دارد که می تواند باعث خرابی این دستگاه شود. در اکثر خودرو های مدرن ، کالیپرهای ترمز می توانند تا ۱۰۰۰۰۰ مایل دوام داشته باشند. اگر به ۱۰۰،۰۰۰ مایل رسیده باشید ، ممکن است بخواهید که دستگاه ها را بازرسی کنید تا ببینید زمان آن رسیده است که آنها را جایگزین کنید.سرویس کالیپر ترمز خود را جدی بگیرید از آنجا که ترمزهای شما یک جزء اساسی در وسیله نقلیه و شیوه های رانندگی ایمن است ، مهم است که اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت های سیستم ترمز شما در شرایط عالی قرار داشته و به درستی کار می کند. 

برای تهیه کالیپر می توانید با واحد فروش بازرگانی براتی تماس بگیرید.

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟