انواع رادار در خودروها

26 خرداد 1400 |0 نظر

تصور کنید در حال رانندگی و حرکت هستید، رادارهایی که بر روی خودرویتان نصب شده قابلیت فاصله گذاری خودرو شما را با خودرو یا اجسام دیگر حفظ خواهد کرد. در صورتی که نزدیک خودرویی شوید که احتمال برخورد با ماشین شما را دارد به شما هشدار خواهد داد و از برخورد با دیگر اجسام یا خودروها جلوگیری به عمل می آورد. دقت کنید که هر یک از رادارها، اطلاعات مختلفی از مشخصات خودرو را مقابل با اجسام دیگر در اختیار رانندگان قرار می دهد. در واقع با استفاده از رادارهای ایمنی و مطمئن هدیه ای ویژه را برای ماشینتان در نظر می گیرید که با خیالی آسوده از رانندگی لذت خواهید برد.

 

هریک از انواع رادار خودرو اطلاعات مختلفی دارند که در این مقاله  به آن ها می پردازیم:

رادار نقطه کور
رادار بین خطوط
رادار عبور از خطوط
رادار ضد تصادف خودرو
رادار تابلو خوان
رادار عابر پیاده
رادار کنترل سرعت
رادار پارک
رادار اجسام جلوی خودرو (رادار هشدار)

رادار خودرو چکونه کار می کند
رادار نقطه کور
درگذشته برای تغییر خطوط در هنگام رانندگی، باید اطراف را نگاه می‌ کردید، چرا که توسط آینه قادر به مشاهده خودرو کناری نبودید. این احتمال همیشه وجود دارد که خودرویی در نقطه کور شما باشد و بدون اطلاع از آن به طرف دیگری حرکت کنید که باعث تصادف می شد.

رادار خودرو همانطور که از نام آن مشخص است زمانی که اتومبیلی در نقطه کور راننده قرار می گیرد به راننده اخطار داده می شود که این هشدار با رنگ زرد بر روی آینه نشان داده می شود و اگر خطر جدی ‌تری وجود داشته باشد با رنگ قرمز و در آخر اگر احتمال تصادف و حادثه ای از این قبیل بالا باشد به صورت اتوماتیک این رادار سیستم ترمز را فعال می کند. به طور مثال هنگامی که اتومبیلی قصد سبقت گرفتن از شما را دارد و در نقطه کور شما قرار گرفته این آپشن فعال می گردد.

تشخیص نقاط کور یکی از تکنولوژی‌ های کلیدی بوده که با استفاده از دیگر فناوری‌ های موجود، دیدی ۳۶۰ درجه به راننده می‌ دهد و بدون توجه به سرعت خودرو به او کمک می‌ کند. این قابلیت به همراه دیگر آپشن‌ ها همانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، سنسور پارک جلو و عقب خودرو و همچنین دوربین‌ های موجود در اطراف اتومبیل باعث افزایش امنیت سرنشینان می‌شود. رادار نقطه کور یکی از برترین انواع رادارهای خودرو به حساب می آید که می توانید به منظور کارایی بهتر از آن استفاده نمایید.

سه تکنولوژی تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط و سونار برای محافظت از اطراف و عقب خودرو وجود دارد. برای سیستم تشخیص نقاط کور فرقی نمی‌ کند که شما در بین خطوط رانندگی می‌ کنید و یا به چپ و راست می‌روید، سنسورهای رادار اطراف و پشت خودرو را تحت نظر دارد. معمولا رنگ این چراغ هشدار زرد بوده و درون آینه خودرو قرار دارد، زمانی که خودرویی در نقطه کور قرار بگیرد، این چراغ شروع به چشمک زدن می‌کند. علاوه‌ بر این چشمک، شما صدای هشدار نیز می‌ شنوید و یا لرزش درون فرمان احساس می شود .

رادار بین خطوط
از دیگر انواع رادارهای ماشین، رادار بین خطوط است. این سیستم رادار با نام اختصاری LDW، خودرو را برای قرار داشتن در مرکز خطوط بررسی می‌ کند. این سیستم معمولا از دوربین قرار گرفته در جلوی آینه دید عقب استفاده می‌ کند، اگر شما از خطوط خارج شوید یک هشدار بصری را بر روی کیلومتر شمار مشاهده خواهید کرد و صدای هشدار می‌ شنوید و یا فرمان خودرو و یا صندلی راننده می لرزد.

اگر سیگنال چرخش شما روشن باشد، هشداری را دریافت نخواهید کرد، چراکه این سیستم فرض می‌ کند شما درحال عبور از خط هستید. سنسور پارک خودرو، معمولا از سنسورهای الکترومغناطیسی در پشت خودرو و یا جلوی خودرو استفاده می‌ کند که در هنگام نزدیک شدن به اجسام، به راننده هشدار می‌ دهد. در برخی موارد این سنسورها قسمتی از سیستم تشخیص نقاط کور و یا سیستم‌ های هشدار ترافیک محسوب می‌ شوند.

امواج ارسال شده از این سنسورها به اجسام برخورد کرده و دوباره باز می گردند که این امر باعث تشخیص فاصله می‌ شود، زمانی ‌که این فاصله کم باشد، سیستم موردنظر به راننده هشدار می‌ دهد که اجسام به شما نزدیک هستند. این سیستم ترافیک درعقب خودرو و اطراف آن مورد بررسی قرار می گیرد. تکنولوژی موردنظر تا زمانی که خودرویی درمقابل یا مجاور شما وجود داشته باشد، فعال باقی می‌ ماند و تا زمانی که نقطه کوری در اطراف خودرو باشد، این سیستم فعال است. سیستم تشخیص خطوط یا همان رادار بین خطوط یکی از تجهیزات کمک راننده خودروهای مدرن امروزی به حساب می‌ آید که خیلی زود بین تمام خودروسازان بزرگ توسعه یافته است.

رادار عبور از خطوط
تا اینجای مقاله به بررسی انواع رادار پرداختیم و در ادامه می خواهیم تصاویر انوراع رادار را به شما نشان دهیم تا با دیدن آن بتوانید درک بهتری از قابلیت های آن به وقت استفاده کردنش برسید. درخودروهایی که مجهز به سیستم هشدار عبور از خط (Lane Departure Warning System) هستند، دوربین هایی نصب شده است که به هنگام عبور خودرو از خط وسط جاده به ویژه زمانی که راننده فراموش می کند از راهنما استفاده کند، به راننده هشدار می دهد.

این سیستم به گونه ای طراحی و ساخته شده است که با استفاده از یک دوربین و یک رادار، موقعیت خودرو را شناسایی کرده و از برخورد با سایر اتومبیل های در حال حرکت در جاده جلوگیری می کند. در سیستم رادار عبور از خطوط، اگر خودرو از مسیر خود منحرف شود و احتمال برخورد آن با ماشین مقابل وجود داشته باشد، سیستم به طور خودکار فعال شده و اتومبیل را به مسیر اصلی خود بازمی گرداند. اگر ماشین از خط سفید جاده عبور کرد با ویبره زدن فرمان اتومبیل به راننده اخطار می دهد. البته این آپشن کاربردی است ولی برای جاده هایی که یک دفعه خط ها تغییر مسیر می دهند و یا ناپدید می شوند آپشن جذابی نیست.

رادار ضد تصادف خودرو
رادار ضد تصادف، یکی از مجموع رادارها در خودروها است که برای جلوگیری از تصادف با خودرو جلویی مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم های راداری به جای امواج صوتی ازامواج رادیویی استفاده می‌ کنند. امواج رادیویی نامرئی هستند و بسیار سریع‌ تر از امواج صوتی حرکت می‌ کنند. سیستم پیشگیری از تصادف، مجهز به گیرنده های رادارکوچکی هستند که درجلو خودرو نصب می‌ شوند و پیوسته امواج رادار با فرکانس بالا ارسال می‌ کنند.

این امواج به نزدیک ترین اشیاء برخورد می‌ کنند و به سمت حسگرها بر می‌ گردند. یک واحد مجزا که به حسگرها متصل است، مدت زمان لازم برای ارسال و بازگشت امواج را محاسبه می‌ کند. سیستم پیشگیری از تصادف با استفاده از این اطلاعات می‌ تواند بلافاصله موقعیت، فاصله و سرعت خودرویی که از مقابل می‌ آید را تشخیص بدهد. تغییری ناگهانی که بتواند منجر به تصادف شود، سیستم هشدار داده و به راننده کمک می‌ کند از بروز تصادف جلوگیری شود.

رادار تابلو خوان
این سیستم تمامی تابلوهای جاده را بررسی می کند و در زمان گذر کردن از بیشترین سرعت اخطار می دهد. این رادار در ایران کاربردی نیست، زیرا تابلوهایی بررسی و اسکن می شوند که استاندارد هستند و در همه جای دنیا از آن ها استفاده شده است. تعداد کمی از تابلوها در ایران استاندارهای جهانی را دارا هستند.

رادار عابر پیاده
انواع سیستم رادار را می توانید در تمامی خودروها مورد استفاده قرار دهید. این سیستم رادار با استفاده ازدوربین ها و رادارهایی حضور مسافر را تشخیص می دهد و داده ها را به مرکز کنترل ارسال می کند. مرکز کنترل با تحلیلی که بر روی داده ها انجام می دهد، فاصله عابرپیاده را محاسبه و در صورتی که لازم باشد به راننده اخطار می دهد. اگر راننده به این هشدارها اهمیتی نداد با کم کردن فاصله، سیستم ترمز کمکی فعال می شود و در نتیجه اتومبیل از حرکت می ایستد.

رادار کروز کنترل
این رادار از دیگر انواع رادارهای خودرو به شمار می رود که بر روی سپر جلو اتومبیل نصب ‌شده و وظیفه آن کنترل فاصله اتومبیل با اتومبیل های دیگر است. اگر راننده ماشین فاصله قانونی را رعایت نکند این رادار به راننده ماشین اخطار داده و اگر هیچ دقتی به اخطارها نداشته باشد، ماشین به طور خودکار از حرکت می ایستد. کاربرد دیگری که این سیستم دارد در کنترل سرعت است یعنی چنانچه ماشین جلویی سرعت خود را کم کند، سیستم به‌ طور اتوماتیک سرعت را کاهش می دهد و چنانچه اتومبیل جلویی سرعت خود را افزایش دهد، سرعت اتومبیل به طور اتوماتیک افزایش پیدا می کند.

رادار پارک خودرو
رادار پارک خودرو برای پارک اتوماتیک اتومبیل و درکنار جدول ها استفاده می­ شود. با این سیستم راننده خودرو احتیاجی به فرمان نداشته و فقط با بهره گیری از گاز و ترمز عمل، پارک کردن خودرو را انجام می دهد. در حقیقت رادار نخست فضای خالی را اسکن و بررسی می کند که فضای اطراف دلخواه، مناسب و در حد استاندارد تعریف ­شده باشد. در واقع به راننده خودرو پیامی مبنی بر پارک خودکار اتومبیل ارسال می کند. در این مواقع سیستم مقدار گاز و ترمز را به راننده خودرو اعلام کرده و ماشین بدون نیاز راننده از فرمان، خودرو را پارک می کند.

رادار اجسام جلوی خودرو یا رادار هشدار
رادار جلو خودرو به راننده ماشین اخطار می دهد که به شی یا اتومبیل جلویی با سرعت بیشتر از آن نزدیک می شوید و در سیستم با ترمز اتوماتیک ماشین همراه می گردد. بدین صورت می تواند برای رانندگان ماشین ها آپشنی مناسب باشد. قابل ذکر است یکی از کاربردی ترین این رادار ها نقاط کور است که بر روی آینه با چراغی زرد رنگ قرار می گیرند و آن را اخطار می دهد.

برگرفته از مجله خودرو پیو

piocompany

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟