میل سوپاپ

26 اردیبهشت 1399 |0 نظر

این قطعه با یک نام دیگر به نام میل بادامک شناخته می‌شود. نام میل بادامک بدلیل بادامک‌های موجود روی این قطعه بر روی این قطعه گذاشته شده‌است. وظیفه اصلی میل سوپاپ یا میل بادامک باز و بسته کردن سوپاپ‌های ورودی و خروجی است. سوپاپ‌های ورودی همان سوپاپ‌های ورود سوخت و هوا به داخل سیلندر است. سوپاپ‌های خروجی همان سوپاپ‌های خروج دود از سیلندر است. عواملی که می‌تواند به میل سوپاپ آسیب برساند، اُفت فشار روغن و یا کمبود روغن در موتور می‌باشد.[۱]


میل بادامک
میل بادامک یا میل سوپاپ قطعه‌ای در موتور خودرو و دیگر موتورهای پیستونی چهار زمانه است که سوپاپ‌ها را باز و بسته می‌کند. این قطعه از یک استوانه فلزی به عنوان محور اصلی تشکیل شده که روی آن محورهایی به شکل بیضی یا دایره غیر هم‌محور قرار دارد.

میل سوپاپ توسط دنده‌ای که به وسیلهٔ زنجیر یا تسمه تایمینگ به میل لنگ متصل می‌شود میچرخد. در موتورهای چهار زمانه به ازای هر دو دور میل لنگ میل سوپاپ یک دور می‌چرخد.

در سال‌های قبل از دهه نود معمولاً در بیشتر موتورها میل سوپاپ داخل سیلندر بود و از طریق استکانی یا تایپیت و میل تایپیت نیرو به انگشتی یا اسبک و سپس به سوپاپ منتقل می‌شد.

امروزه تقریباً در اکثر موتورهای چهار زمانه میل سوپاپ روی سر سیلندر قرار دارد که به آن میل‌سوپاپ بالا سری گفته می‌شود. موتورهایی که دارای یک میل سوپاپ بالاسری هستند با سر واژه OHC و موتورهای دارای دو میل سوپاپ از اینو نوع با سر واژه DOHC شناخته می‌شوند.منبع ویکی پدیا

انواع میل سوپاپ یا میل بادامک
میل بادامک (Camshaft) در برخی موتورها در بالای سیلندر واقع است و در برخی دیگر در پایین موتور قرار گرفته است. انواع میل سوپاپ را در ادامه معرفی و مورد بررسی و تحلیل قرار میدهیم.

میل سوپاپ (Overhead Valve (OHV
این نوع میل سوپاپ که دیگر قدیمی به حساب می آید با چندین دهه تولید سابقه ی درخشانی را در تاریخ برای خود ثبت کرده است.

OHV به میل بادامکی گفته می شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می کند.
موتورهای مجهز به این نوع میل بادامک ها نسبت به انواع دیگر، کوچک تر هستند و دوام بالاتری دارند. گفتنی است، در این نوع موتورها، تنظیم زمان بندی دقیق سوپاپ ها در سرعت های بالا، قدری مشکل است. نکته منفی دیگر این که در این نوع موتورها، نصب بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر غیر ممکن است.

میل سوپاپ (Single Overhead Camshaft (SOHC
میل سوپاپSOHC که بیشتر در موتورهای خطی وجود دارد به صورت ردیفی در بالای سیلندر قرار گرفته است.

موتورهای خطی یک میل سوپاپ داشته و در هر سیلندر دو سوپاپ در نظر گرفته شده است. به دلیل دخالت مستقیم میل سوپاپ یا میل بادامک برای باز و بسته نمودن سوپاپ ها زمان بندی سوپاپ ها در سرعت های بالا نسبت به موتورهای (Overhead Valve (OHV بسیار دقیق تر است.

میل سوپاپ (Double Overhead Camshaft (DOHC
موتورهای خطی دو میل سوپاپ DOHC دارند که در انواع V شکل آن ها این تعداد به 4 میل سوپاپ افزایش می یابد.

میل سوپاپ های DOHC به صورت جفتی و در بالای سیلندرها قرار گرفته اند. این بدان معنی است که در موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است؛ دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق.

در این آرایش تزریق هوا بهتر صورت میپذیرد بنابراین با حجم موتور یکسان نسبت به سایر موتورها قدرت بیشتری تولید میشود.

خرابی میل سوپاپ

در صورتیکه میل سوپاپ از قسمت بادامک خورده شده و کوتاه شده باشد، باز و بسته شدن سوپاپ ها بصورت ناقص انجام می شود و در نتیجه تنفس و تخلیه در محفظه احتراق بطور ناقص انجام می گردد.

علائم خرابی میل سوپاپ

در صورت خرابی میل سوپاپ، یک یا ترکیبی از موارد زیر اتفاق می افتد:

1. موتور بسیار سخت گاز می خورد.

2. در اثر باز و بسته نشدن کامل سوپاپها، صدای انفجار از مانیفولد هوای ورودی، یا مانیفولد گازهای خروجی شنیده می شود.

3. نیروی موتور بشدت افت کرده و احتمالا موتور با لرزش کار می کند.

4. از قسمت سر سیلندر صدای چق چق به گوش می رسد.

5. اگر میل سوپاپ از قسمت نشیمن گاه خود روی سرسیلندر ایراد پیدا کرده باشد به 2 صورت خود را نشان می دهد:

الف) میل سوپاپ در جای خود لق شده: در این حالت کارکرد موتور تغییری نمی کند، ولی هنگام گاز دادن و رها کردن گاز، در حین برگشت دور موتور، صدای چلق چلق به گوش می رسد.

ب) میل سوپاپ در جای خود سفت شده: در این حالت اصطکاک میل سوپاپ با سر سیلندر بیشتر از مقدار عادی است و احتمالا بزودی میل سوپاپ بریده و یا در جای خود قفل خواهد شد. در صورت بروز این اتفاق موتور قفل شده و دیگر روشن نمی شود.

 

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟