چطور هنگام مراجعه به تعمیرگاه خودرو مورد سواستفاده قرار نگیرید

26 آبان 1399 |0 نظر

ما فهرستی از چیزهایی که در هنگام مراجعه به تعمیرگاه برای تعمیر خودرو خود باید به آن‌ها توجه کنید را در ادامه‌ی مطلب برای شما آورده‌ایم. هرگاه تعمیرکاری که به او مراجعه کرده‌اید یکی از علائم زیر را در رفتار و حرف‌های خود داشت بهتر است به او شک کنید.

دنبال فاکتور ترس بگردید
وقتی که یک تعمیرکار می‌گوید "اگر جای شما بودم این خودرو را یک متر تکان نمی‌دادم" یا از دیگر تکنیک‌ها برای ترساندن شما استفاده می‌کند بدانید که او قصد دارد شما را از ترک کردن تعمیرگاه منصرف کند و این تکنیک به خوبی بر شما تاثیر خواهد گذاشت. باید بدانید که خودرو شما در هر صورت شما را تا تعمیرکاه رسانده است پس مطمئنا در بدترین حالت ممکن نیز خواهد توانست شما را تا تعمیرگاه پایین خیابان نیز برساند.

دنبال مدارک و گواهینامه‌های کاری معتبر بگردید
در یک تعمیرگاه معتبر همیشه باید گواهینامه‌ای یا مدارک معتبری از سازمان‌های دولتی مربوطه یا مراکز تخصصی و فنی دیگر موجود باشد که صلاحیت آن‌ها برای انجام تعمیرات تخصصی خودرو را تایید کرده باشند. وجود چنین گواهینامه‌هایی باعث خواهد شد که به آن مرکز اطمینان داشته باشید و در یابید که صاحب تعمیرگاه اعتبار لازم برای تعمیر خودرو شما را دارا است. اگر تعمیرگاهی که به آن مراجعه کرده‌اید فاقد چنین گواهینامه‌هایی بود علت را جویا شوید.

سوال بپرسید، سوال بپرسید و سوال بپرسید
از آن‌ها بپرسید که چه مدت است در این کسب و کار فعالیت دارند. از آن‌ها در مورد انتخاب‌های دیگری که در مورد تعمیر خودرو خود دارید سوال کنید. در مورد تجهیزات و لوازم یدکی از آن‌ها سوال کنید. از سپردن خودرو خود به تعمیرکارانی که ادعا می‌کنند به تجهیزات پیشرفته نیازی ندارند خودداری کنید. نگران نباشید. تا جایی که می‌دانید سوال بپرسید. یک تعمیرکار دارای صلاحیت کافی جواب کافی برای شما خواهد داشت و از پاسخ دادن به سوالات شما طفره نخواهد رفت.

همه چیز را مکتوب کنید
هیچ‌وقت یک قرارداد سفید را امضا نکنید. قبل از این‌که تعمیرکاری را برای تعمیر خودرو خود استخدام کنید از وی بخواهید که هزینه‌های تعمیر را به صورت ریز و مکتوب برای شما محاسبه کند. هم‌چنین فراموش نکنید که در مورد گارانتی نیز از وی سوال کنید. یک تعمیرکار خوشنام و معتبر باید نتیجه‌ی کار خود را تضمین کند.

از دوباره‌کاری خودداری کنید
اگر تعمیرکار قرار است که هزینه‌ی دو کار جداگانه را از شما دریافت کند از وی بخواهید که به شما بگوید مدت زمان انجام کل کار تعمیراتی چقدر خواهد بود. بعضی تعمیرکاران هزینه‌ی دو کار تعمیراتی جداگانه را از شما خواهند گرفت حتی اگر هر دو کار را به طور همزمان برای شما انجام دهند.

از آن‌ها بخواهید که قطعات قدیمی را به شما پس بدهند
ممکن است این کار بیهوده و سبک مغزانه به نظر برسد اما پس گرفتن قطعات قبلی و فرسوده به این معنی خواهد بود که واقعا قطعاتی که تعمیرکار ادعا می‌کند آن‌ها را عوض کرده تعویض شده‌اند و نکته‌ی مهم‌تر این که با این کار خواهید فهمید که آیا آن قطعات نیاز به تعویض داشته‌اند یا خیر.

جواب «نه» را به عنوان جواب قبول نکنید
شما باید همیشه مراقب باشید. برای مثال چراغ هشدار خودرو شما نباید در هیچ شرایطی روشن باقی بماند. هرگاه تعمیرکاری به شما گفت که روشن بودن چراغ‌های هشدار مهم نیست حرف او را نپذیرید و دنبال علت روشن بودن آن چراغ باشید و در صورت اصرار وی بر بی اشکال بودن این موضوع بهتر است به یک تعمیرگاه دیگر مراجعه کنید.

همه چیز را بدون تحقیق کافی نپذیرید
گاهی تعمیرکاران ادعا می‌کنند که برخی تعمیرات ضروری و تعویض قطعات مانند تعویض شمع‌ها، درب رادیاتور و دیگر قطعات را انجام داده‌اند. اما بهتر است قبل از اقدام به این تعویض‌های گاه و بی‌گاه کتابچه‌ی راهنمای خودرو خود را بخوانید. در این‌صورت متوجه خواهید شد که تعویض این قطعات ضروری نبوده و این قطعات باید مدت زمان بسیار بیشتری روی خودرو شما کار می‌کرده‌اند. برای مثال لازم نیست سوزن‌های سوخت حتما توسط تعمیرکار شسته و تمیز شوند. خود شما نیز می‌توانید با کمک از کتابچه‌ی راهنمای خودرو این کار را در گاراژ خود نیز انجام دهید و متحمل هزینه‌های سرسام‌آور نشوید.

با شرکتی که خودرو خود را از آن‌ خریده‌اید تماس بگیرید
بعضی اوقات تعویض یک قطعه از خودرو یا تعمیراتی خاص مشمول گارانتی اصلی خودرو خواهد شد و می‌توانید از طریق تماس با فروشنده‌ی خودرو این تعمیرات و تعویض قطعات را به صورت مجانی و با استفاده از گارانتی خود انجام دهید. قبل از این‌که به تعمیرکار اجازه دهید دست به تعمیر خودرو شما بزند این موضوعات را با فروشنده‌ی خودرو خود هماهنگ کنید.

وظایف خود را انجام دهید
به چندین تعمیرگاه مراجعه کنید، از مشاوره‌ی دیگران استفاده کنید و حتی در اینترنت جستجو کنید. تنها این که تعمیرکار به شما می‌گوید مشکل خودرو شما این بوده و من آن‌را رفع می‌کنم یا رفع کرده‌ام کافی نخواهد بود. کمی تلاش ضرری برای شما نخواهد داشت و باعث خواهد شد که خودرو شما به خوبی کار کند و از خطر تعمیرکاران شیاد نیز در امان باشید.

منبع : سایت ایرانگان

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟