مشخصات لنت ترمز خوب .

27 خرداد 1400 |0 نظر

امروزه اکثر شرکتها سعی براین دارند که لنتی را تولید کنند که خصوصیات ظاهری متفاوت تری داشته باشد، و در ساخت این نوع قطعه سعی می کنند که عدم ایجاد صدا، ترمز گیری مناسب، سازگاری با دیسک و موارد دیگر را نیز رعایت کنند.

 

وقتی عبارت خوب را به کار می بریم منظور استفاده از بهترین مواد و طرح و عرضه قطعه مورد نظر ما یعنی لنت مناسب می باشد، آنچه که ما از لنت خوب و مناسب انتظار داریم ، این هست که :

ظاهری بدون عیب و ایراد در تولید داشته باشد.
گوشه های لنت سطحی یکدست و صاف داشته باشد.
قوس های لنت غیر معمولی نباشد.
پخ های لنت مناسب باشد یعنی حاشیه و اطراف لنت یکسان باشد.
پرچ های لنت مرغوب باشد.
برند خودرو به خوبی روی لنت حک شده باشد و دچار خط و خش نباشد.
قطعات و لقمه بدون ایراد به فلز پایه وصل شود.
شماره فنی و علامت کنترل کیفیت نیز داشته باشد.
رنگ آمیزی خوبی داشته باشد، رنگ آمیزی لنت باید کوره ای باشد و تمام سطح لنت یکسان رنگ شده باشد.
قسمت های حکاکی روی لنت باید یکنواخت و یکسان باشد.
لقمه های لنت باید سرامیک و مس باشد چرا که دیرتر خراب می شود و گرما را نیز بهتر پخش می کند. پس باید نقطه های ریز فلزی مسی رنگ روی لقمه های لنت را نیز در نظر بگیریم. توجه داشته باشید که این نقطه ها در تمام سطح لقمه پخش شده است.

لنت خوب و مناسب هنگامی که سرد باشد ، ترمزگیری خوبی هم دارد ولی لنت های نامرغوب به علت اینکه از آهن و فولاد ساخته شده است ارزانتر وارد بازار می شود، در مسیرهای شیب دار و سرازیری به علت اینکه راننده مدام ترمز می گیرد، داغ می شود، بوی نامطبوع می دهد و با دود همراه است. خرید لنت نامناسب باعث میشود لقمه های روی دیسک سربخورد، و به علت ساییدگی تولید گرما بکند این تولید گرما باعث می شود روغن ترمزی که به جوش آمده پشت سیلندر ترمز باقی بماند و تصادف به بار بیاورد.

 

نشانه های لنت ترمز خوب :
وجود شیار روی لنت : با ایجاد کردن شیار روی لنت، گرد و غبار روی لنت باقی نمی ماند و گازهای به وجود آمده نیز از بین می رود، این شیار باعث می شود جریان هوا روی لنت بهتر حرکت کرده و لنت خنک شود، این شیار با پایین آوردن دمای لنت و بیرون راندن گازها ، شیشه ای شدن لنت را کاهش داده و ترمز گیری را نیز راحت می کند.
لنت های لبه پخ دار : زمانی که کالیبر ترمز قادر نباشد سطح لنت را به دیسک بچسباند باعث فشار به کناره های لنت می شود و همین امر باعث تولید صدا می شود. مخصوصا زمانی که لنت جدیدی استفاده کرده اید و هنوز لبه های لنت جدید تیز باشد، بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی لنت های پخ کرده استفاده می کنند.
وجود صفحات فلزی یا غیرفلزی در پشت لنت : وجود این صفحات در لنت ترمز، بعضی از صداهای تولید شده را کاهش می دهد.
آلارم تمام شدن لنت : در اکثر لنت ها یک فلز نرم وجود دارد این فلز نرم زمانی اتمام لنت ، با دیسک برخورد کرد و صدا تولید می کنند با ایجاد این صدا راننده متوجه می شود که لنت ترمز تمام شده است در خودروهای جدید برای راحتی کار از سنسوری استفاده شده است که هنگام تمام شدن لنت ترمز شروع به آلارم زدن می کند.
لنت های پرچ دار یا چسبی : برای ایجاد اصطکاک روی لنت ، یک لازم نرم فلزی رویلنت پرچ می کنند این کار باعث می شود عمر لنت افزایش پیدا کند.

نکته دیگر در خرید لنت مناسب، قیمت آن می باشد، که تفاوت قیمت بین محصولات اصلی و تقلبی بسیار پایین آمده است به همین دلیل اگراز قطعه اصلی استفاده کنیم هم در هزینه ها صرفه جویی می کنیم و هم خرید قطعه اصلی باعث افزایش طول عمر خودرو و سلامتی سرنشینان می شود.

مشخصات کلی برای خرید لنت ترمز خوب و مناسب :
در شرایط آب و هوایی متفاوت، قابلیت ترمز گیری خوبی داشته باشد.
باعث خسارت و آسیب رسانی به سیستم ترمز و دیسک ترمز نشود.
سرو صدا تولید نکند.
در تمام مسیرها بتوان به خوبی ترمز گرفت.
عمر مفیدی داشته باشد.
استحکام و ماندگاری داشته باشد.
استاندارد باشد.
برای خرید نوع لنت به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.
نوع خودرو و وزن آن باید در نظر گرفته شود. اولین انتخاب مناسب در تعویض لنت مناسب، براساس نوع خودرو ، سال تولید خودرو، و چرخ های جلو و عقب آن می باشد، اطلاعات تکمیلی تر برای تعویض لنت مناسب در دفترچه راهنماو توصیه خودروساز می باشد ، راه دیگر تشخیص لنت مناسب نیز ، بازکردن چرخها و مشاهده لنت قبلی می باشد.
با توجه به نوع کاربری خودرو می توانیم از لنت های کیفیت بالا و یا متوسط استفاده کنیم.
در خودروهای Abs بهتر از لنت های باکیفیت تر استفاده کنیم، در این نوع خودروها لنت ترمز بسیار زودتر از خودرو معمولی تمام می شود.
باید توجه داشته باشیم که خرید لنت مناسب و مرغوب، یک سرمایه گذاری برای خودرو محسوب میشود همچنین با این کار خود و سرنشینان خودرو را بیمه می کنیم. البته مواقعی هم هست که قصد هزینه بالا برای خرید لنت را نداریم که با داشته اطلاعاتی درباره لنت می توانیم لنتی تهیه کنیم که کار راه انداز باشد، مثلا لنت های نیمه فلزی از جمله لنت های ارزان و مناسبی هستند که اگر از نمایندگی ها تهیه شود مناسب خودرو می باشد.

همکاران ما در بازرگانی براتی آماده مشاوره به شما جهت انتخاب مناسبترین و با کیفیت ترین لنت می باشند.

 مقالعه بالا برگرفته از سایت لنت استور می باشد.

 

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟