مپ سنسور چیست؟ | علائم خرابی مپ سنسور منیفولد

20 تــیر 1400 |0 نظر

مپ سنسور به ایسیو ECU متصل است و گزارشات را به آن ارسال می کند، سنسور مپ با نام سنسور فشار منیفولد هوا نیز شناخته می شود. سنسور مپ یا سنسور فشار منیفولد هوا (Map Sensor) یکی از قطعاتی است که بطور کاملا مستقیم به ECU متصل می‌شود. وظیفه مپ سنسور در حقیقت گزارش میزان هوای مکش شده به ECU یا کامپیوتر خودرو است. این قطعه در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو نصب می‌شود و با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد هوا اتصال دارد.

 

ایسیو با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسور مپ، میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را کنترل می‌کند. پس اگر مپ سنسور به درستی وظیفه خود را انجام ندهد خودرو از کار خواهد افتاد. چرا که ECU توانایی محاسبه میزان دقیق فشار هوا به داخل موتور را بدون اطلاعات مپ سنسور نخواهد داشت.

مپ سنسور کجا نصب شده و چه وضیفه ای دارد؟

مپ سنسور با نصب در مجرای ورودی هوا به پیشرانه خودرو، فشار هوای وارد شده به دریچه ورودی را برای هر لحظه محاسبه و برای ECU ارسال می‌کند. ECU اطلاعات دریافتی از مپ سنسور را با آیتم‌هایی چون شرایط جاده، آب و هوا، سرعت حرکت و مواردی مانند اینها هماهنگ می‌کند و بر اساس آنها به مدیریت دریچه ورود هوا می‌پردازد.

 

یکی از دلایلی که وقتی پدال گاز را می‌فشارید هوای بیشتری وارد موتور خودرو می‌شود همین سنسور فشار منیفولد هوا و اطلاعات ارسالی از سوی آن به کامپیوتر خودروست. البته دقت کنید که عملکرد این قطعه در خودروهای مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر پیچیدگی‌های بیشتری دارد. زیرا هنگامی که توربو در حال ایجاد بوست است ممکن است فشار داخل منیفولد مثبت باشد اما مپ سنسور اهمیتی به آن نمی‌دهد زیرا تنها قدر مطلق فشار را اندازه می‌گیرد.

علائم خرابی سنسور مپ

به طور کلی اگر ECU خودرو اطلاعات صحیحی از مپ سنسور دریافت نکند، نمی‌تواند موقعیت دقیق دریچه‌های ورودی هوا به موتور را تنظیم و کنترل کند. همین موضوع هم می‌تواند سبب شود درست زمانی که موتور خودرو نیاز به هوای بیشتری دارد، ECU دریچه ورود هوا را ببندد و مانع از ورود هوا به موتور شود. در این زمان است که خودرو شروع به ریپ زدن می‌کند و لرزش موتور پدیدار می‌شود. تست سنسور مپ معمولا با دیاگ انجام می‌شود. دیاگ برای یافتن ایراد سنسور مپ و مشکلات سنسور مپ، کارکرد و میزان باز و بسته بودن دریچه هوا و فشار محاسبه شده از سوی مپ سنسور را با یکدیگر مقایسه می‌کند. در صورتی که این داده‌ها استاندارد مورد نظر را کسب نکنند خرابی سنسور مپ را اعلام خواهد کرد. تعمیر سنسور مپ در این زمان باید در دستور کار قرار بگیرد. 

خرابی سنسور مپ چه مشکلاتی به همراه دارد؟
زمانی که هر یک از سنسورهای خودرو دچار مشکل باشد اطلاعات درستی به ای سی یو مخابره نمی‌شود و در نتیجه کامپیوتر خودرو قادر به پردازش اطلاعات غلط نیست و نمی‌تواند به درستی دستور صادر کند.
اگر مپ سنسور هوای ورودی به پیشرانه را کمتر از حد معمول گزارش دهد، سوخت کمتری به موتور می‌رسد.
زمانی که سوخت کمتری به پیشرانه برسد، جرقه زدن شمع‌ها با مشکل واجه شده و نسبت هوا به سوخت افزایش میابد که این مشکل علاوه بر کاهش شتاب خودرو ناک زدن موتور را به همراه دارد.
اگر اطلاعات ارسالی از مپ سنسور به ای سی یو بیشتر از حد معمول گزارش داده شود، سوخت بیشتری به پیشرانه تزریق می‌شود و جرقه زدن شمع‌ها سرعت بیشتری می‌گیرد که در نتیجه افزایش سوخت،‌ آسیب دیدن شمع‌ها و مسدود شدن کاتالیزور خودرو را به همراه دارد.
کنترل وضعیت سوخت خودرو برای احتراق بهتر یکی از وظایف مپ سنسور است. اگر تناسب درستی میان سوخت و هوا برقرار نباشد احتراق به درستی صورت نمی‌گیرد و میزان آلایندگی موتور خودرو نیز افزایش میابد.
زمانی که مخلوط سوخت رقیق باشد دمای موتور بالا می‌رود که واکنش بین اکسیژن و نیتروژن را به همراه دارد و در نتیجه مشتقات NOx از سوخت حاصل و منتشر می‌شود.

تست سنسور مپ

البته تست سنسور مپ با خودرو و تست سنسور مپ بدون دستگاه دیاگ نیز از روی برخی نشانه‌ها از جمله ریپ زدن خودرو و به اصطلاح سه کار کردن آن، لرزش موتور در حالت‌های طبیعی عملکردی، کاهش یکباره قدرت موتور ماشین، دوده گرفتن سر شمع‌ها و در نهایت افزایش یکباره مصرف سوخت صورت می‌پذیرد. همچنین باید توجه داشت برای شتشو سنسور مپ نباید آن را دستکاری کنید و نوک سنسور باید رو به پایین باشد. برای این کار تنها اسپری ماده شستشو کافی خواهد بود. علاوه بر اینها کارکرد بالای این قطعه و یا ورود آب به آن می‌تواند عمر مفید مپ سنسور را کاهش بدهد.

 

عیب یابی مپ سنسور

مشکلات فراوانی در اثر خرابی یا معیوب بودن مپ سنسور ممکن است برای خودرو پیش بیاید که شامل موارد زیر است:

ریپ زدن و سه کار کردن خودرو

لرزش خودرو در حالت های نرمال

دوده گرفتن سر شمع ها

کاهش قدرت موتور به صورت ناگهانی

افزایش مصرف سوخت

 

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟