12 علائم خرابی استارت خودرو

17 مرداد 1400 |0 نظر

بخش های تشکیل دهنده مجموعه استارت، دنده برنجی، موتور الکتریکی و بخش اتوماتیک استارت هستند. یکی از علائم خرابی استارت خودرو، خرابی زغال استارت خودرو می باشد.

همان طور که می دانید اولین و مهم ترین اقدام هنگام خراب شدن خودرو در هنگام رانندگی حفظ خونسردی است. هرچه میزان اطلاعات شما از قسمت های مختلف خودرو و علائم خرابی این قسمت ها بیشتر باشد توانایی شما در حفظ خونسردی بیشتر خواهد شد. درست است که تعمیر کردن خودرو نیاز به علم و تجربه خاصی دارد، اما رانندگان باید اصول عیب یابی اولیه علائم خرابی قسمت های مختلف خودرو را بشناسند. این مهارت به شما کمک می کند تا با حفظ خونسردی بتوانید مشکل خود را در حدی اولیه حل کنید و بعد خودرو را به تعمیرگاه معتبر برسانید.

 

یکی از علائم خرابی استارت خودرو، خرابی زغال استارت خودرو می باشد. از همین رو به بررسی علائم خرابی زغال استارت خودرو می پردازیم.

 

علائم خرابی زغال استارت خودرو
خرابی بدنه اتصال: ممکن است مشکلی در اتصال بدنه بین بالشتک متصل به زغال استارت و بدنه استارت به وجود آمده باشد.
تمام شدن: تمام شدن زغال استارت یکی از مشکلاتی است که ممکن است به وجود آمده باشد.
قطع اتصال بین زغال استارت با بالشتک های استارت
کثیف شدن: ممکن است زغال های استارت کثیف شده باشد و همین امر موجب خرابی زغال استارت شده باشد.
کثیف بودن اتصالات زغال استارت: ممکن است علت خرابی زغال استارت، کثیف بودن و یا خراب بودن اتصالات بین زغال و بدنه و پیچ های استارت باشد.
چسبندگی: ممکن است اشکال ایجاد شده به علت چسبیدن زغال به بدنه یا سایر بخش های استارت باشد.
نچرخیدن استارت بعد از اتصال مستقیم: گاهی اوقات بعد از باز شدن استارت و متصل شدن مستقیم آن به باطری باز هم استارت کار نمی کند. این نیز یکی دیگر از علائم خرابی استارت خودرو است.
شکسته شدن زغال استارت خودرو
خراب شدن یا شکستن: برخی مواقع با بستن درپوش استارت، زغال ها می شکنند. و یا سیمی که به زغال ها متصل است خراب و یا قطع می شود.
اتصالی: گاهی اوقات با اتصالی کردن استارت، زغال ها آسیب می بینند که این هم یکی دیگر از علائم خرابی استارت خودرو می باشد.
کارکرد بالا و عدم تعویض زغال های استارت: در صورتی که زمان زیادی از تعویض زغال ها گذاشته باشد و اقدام به تعویض مجدد آن ها نکنید زغال ها خراب می شوند. به طور کلی گفته می شود که بعد از هر صد هزار کیلومتر باید زغال های استارت را تعویض کنید.
جدا شدن سیم ها: یکی دیگر از علائم خرابی زغال استارت خودرو، جدا شدن اتصال سیم ها از زغال های استارت خودرو است.

 

نشانه های خرابی استارت خودرو
علاه بر زغال استارت خودرو که علائم خرابی آن را با هم بررسی کردیم ممکن است مشکل ایجاد شده به علت خرابی رله استارت خودرو باشد. رله استارت قطعه ای است که برق را از باتری به آهنربای استارت می رساند. برای اینکه استارت شروع به چرخیدن کند باید ابتدا رله استارت فعال شود. هر چند اصولا طول عمر رله استارت خودرو بسیار بالا است اما گاهی ممکن است به علت حرارت، گرد و خاک و … دچار خرابی شود. در این قسمت به بررسی علائم خرابی رله استارت خودرو می پردازیم.

خودرو بعد از استارت زدن روشن نمی شود: یکی از علائم خرابی استارت خودرو و در واقع واضح ترین علامتش همین است. زمانی که شما سوئیچ را می چرخانید و یا اینکه دکمه استارت را می زنید ممکن است خودرو روشن نشود. این مشکل احتمالا به علت خرابی رله استارت خودرو است. در این مواقع احتمالا موقع استارت زدن صدای تق تق شنیده می شود.
بعد از روشن شدن خودرو، استارت قطع نمی شود: یکی دیگر از علائم خرابی رله استارت خودرو این است. زمانی که موتور خودرو روشن می شود و استارت را رها می کنید باید مدار استارت قطع شود. اما اگر اشکالی در رله استارت خودرو باشد مدار استارت قطع نمی شود.
شنیده شدن صدای تق تق هنگام استارت زدن: یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکل می تواند خراب بودن رله استارت خودرو باشد.
وجود مشکل به صورت متناوب در روشن شدن خودرو: گاهی پیش می آید که خودرو با تلاش اول روشن نمی شود اما با تلاش دوباره روشن می شود. این می تواند یکی از علائم خرابی رله استارت خودرو باشد.

 

عیب یابی سیستم استارت خودرو
استارت کار نمی کند: زمانی که استارت کار نمی کند قبل از هر کاری بهتر است شرایط باتری خودرو را چک کنید. فراموش نکنید که خالی شدن شارژ باتری و یا خراب شدن باتری می تواند سبب نچرخیدن موتور استارت شود. البته در صورت وجود این مشکل علائم خاصی را نیز مشاهده می کنید، مانند این که صدای درگیر شدن دنده استارت را هنگام استارت زدن می شنوید اما بعد از این صدا استارت نمی چرخد. و یا اینکه برق خودرو به قدری ضعیف می شود که چراغ ها روشن نمی شوند یا بسیار کم نور هستند. اگر جریان مورد نیاز به استارت نرسد، گشتاور کافی تولید نمی شود و صدای تلق تلق شنیده می شود. این موارد همه برخی از علائم خرابی استارت خودرو هستند. البته گاهی نیز ممکن است این موارد به علت گیر مکانیکی موتور استارت، دمای هوای بسیار پایین، کثیف بودن و یا شل بودن اتصالات باتری، تمام شدن زغال استارت و یا خشک شدن بلبرینگ های استارت ایجاد شود.
استارت آرام می چرخد و دیر خلاص می شود: ضعف استارت و یا خشک شدن بلبرینگ های استارت می تواند سبب ایجاد این مشکل شود. هم چنین اگر با هربار استارت زدن در هنگام روشن شدن، صدای خرخر دنده برنجی شنیده می شود ممکن است به این علت باشد که اتوماتیک استارت، ارتباط دنده استارت را به شکل دقیق بر قرار نمی کند و یا اینکه ممکن است فنرهای داخلی کلاچ دنده استارت خراب شده باشد. احتمال دیگر نیز این است که این صدا با خرد شدن دنده استارت شنیده شود. به هر حال این موضوع نیز یکی دیگر از علائم خرابی استارت خودرو است.
موتور استارت نمی‌چرخد و نور چراغ‌ها ثابت است: این مشکل می تواند به علت خرابی اتوماتیک استارت باشد. در این صورت ممکن است توپی سوئیچ استارت خراب شده باشد. البته اگر رله استارت سوخته باشد نیز ممکن است این مشکل ایجاد شود.

مقاله فوق از سایت yadakmodern.com اقتباس شده است.

به اشتراک بگذارید
نظر شما چیست؟